Grafika wektorowa a rastrowa

Wstęp do grafiki komputerowej: rastrowa i wektorowa

W świecie cyfrowej grafiki, dwa podstawowe typy grafiki, które dominują są grafika rastrowa i wektorowa. Oba typy mają swoje unikalne cechy, zalety oraz wady. W tym artykule, zbadamy różnice między nimi, oraz kiedy i jak je stosować.

Czym jest grafika rastrowa?

Grafika rastrowa, znana również jako bitmapa, składa się z pojedynczych pikseli ułożonych w siatce. Każdy piksel ma swój unikalny kolor. Obraz rastrowy jest jak mozaika, gdzie każda kafelek reprezentuje jeden piksel. Przykładami grafiki rastrowej są zdjęcia zrobione aparatem cyfrowym czy obrazy skanowane.

Czym jest grafika wektorowa?

Grafika wektorowa, w przeciwieństwie do grafiki rastrowej, jest tworzona za pomocą matematycznych równań, które utworzą linie i kształty. To oznacza, że obrazy wektorowe są składane z punktów, linii i krzywych (wektorów). Te wektory są skalowalne, co oznacza, że jakość obrazu nie zmienia się, niezależnie od rozmiaru obrazu. Przykładami grafiki wektorowej są logo, ikony, ilustracje itp.

Porównanie grafiki rastrowej i wektorowej

Podstawową różnicą między grafiką rastrową i wektorową jest to, jak są one tworzone. Grafika rastrowa jest tworzona przez mapowanie pikseli, podczas gdy grafika wektorowa jest tworzana za pomocą matematycznych równań. To prowadzi do różnicy w jakości i skalowalności.

Grafika rastrowa ma ograniczoną skalowalność. Zwiększanie obrazu rastrowego powoduje utratę jakości, co objawia się pikselozą. W przypadku grafiki wektorowej, nie ma takiego problemu. Można ją dowolnie skalować bez utraty jakości.

Jednakże, grafika rastrowa jest lepsza w obszarach, które wymagają dużej ilości detali i subtelnych zmian kolorów. Dlatego jest to idealne dla zdjęć i obrazków zawierających wiele szczegółów, które nie mogą być łatwo utworzone przez proste linie i kształty.

Podsumowując, zarówno grafika rastrowa, jak i wektorowa mają swoją rolę do spełnienia w świecie projektowania i grafiki. Wybór między nimi zależy od wymagań projektu i ostatecznego celu twórcy.