Mierzenie efektywności newslettera - jak?

Wstęp

Analiza i ocena efektywności newslettera jest podstawowym działaniem dla każdego marketera, który docenia strategiczne podejście do komunikacji z klientami. Oto kilka praktycznych sposobów na to, jak możemy to zrobić.

Częstotliwość kliknięć (CTR)

Pierwszym i najprostszym wskaźnikiem, na który warto zwrócić uwagę, jest częstotliwość kliknięć, czyli CTR (Click-through Rate). Wskaźnik ten oblicza się, dzieląc liczbę kliknięć w link znajdujący się w newsletterze przez liczbę wyświetleń wiadomości. Częstotliwość kliknięć pokaże, jak wiele osób zdecydowało się na interakcję z treścią, co ostatecznie jest jednym z głównych celów newslettera.

Wskaźnik konwersji (CR)

Kolejnym wskaźnikiem wpływającym na ostatecznym efekt mierzenia efektywności newslettera jest wskaźnik konwersji (Conversion Rate - CR). Definiuje się go jako procent odbiorców, którzy wykonali pożądaną akcję po kliknięciu w link w newsletterze, na przykład znają, kupili produkt czy wypełnili formularz kontaktowy.

Stopa rezygnacji z subskrypcji

Ważnym wskaźnikiem, o którym nie można zapomnieć, jest stopa rezygnacji z subskrypcji. To procent osób, które zdecydowały się zrezygnować z otrzymywania newsletterów po otrzymaniu wiadomości. Jeśli wskaźnik ten jest wysoki, może to oznaczać, że treści nie są odpowiednie dla naszej grupy docelowej lub, że odbiorcy czują się oblewani wiadomościami.

Otwarcia maili

Wskaźnik otwarcia maili (Open Rate) to procent odbiorców, którzy otworzyli nasz newsletter. Jeśli ten wskaźnik jest niski, możemy mieć problem z nagłówkiem e-maila, który nie jest wystarczająco atrakcyjny lub zgodny z oczekiwaniami odbiorców, lub z trafieniem do skrzynki odbiorczej, a nie do folderu ze spamem.

Podsumowanie

Mierzenie efektywności newslettera jest kluczowe dla zrozumienia, co działa a co nie w naszej strategii email marketingowej. Regularna analiza i optymalizacja naszych działań, na podstawie danych będących w naszym zasięgu, może przynieść znaczące korzyści dla naszej firmy.